Yuran kedai FREE sampai hujung tahun
 
HomePortalGalleryFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Tepung Gandum Putih

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
yana3105
Moderator
Moderator


Number of posts : 5289
Age : 38
Registration date : 2008-07-25

PostSubject: Tepung Gandum Putih   Wed Nov 12, 2008 3:04 pm

email ni agak panjang..saya bahagikan kpd beberapa bahagian...

semalam saya pegi belek2 tepung gandum yg ada di pasaraya. ada lebih kurang 4 jenama..cuma 1 jenama jer yg takde tertulis Benzoyl Peroxide..brand 'Bunga Cempaka'..saya letak sebelah menyebelah dgn tepung gandum jenama lain, mmg warna tepung bunga cempaka ni perang sikit...dan paling best, harga di pon murah rm1.35 jer berbanding cap Sauh yg saya selalu beli, rm2.++


dpt email dr En Sirajuddin...
Hidup lebih sihat tanpa tepung gandum putih (bleached).

Assalamualaikum wbh
Beberapa bulan kebelakangan ini saya memang tersangat sibuk dan memenatkan. Insya-Allah hujung November saya dapat berehat dan dapat menulis lebih banyak artikel.


Dua hari lepas alhamdulillah saya dan isteri dapat berkunjung ke rumah kakak sulung saya. Kakak saya ini sudah uzur maklumlah usia sudah melebihi 60 tahun. Abang ipar saya sudah berusia 68 tahun tetapi alhamdulillah kelihatan masih segak. Kakak dan abang ipar saya ini tinggal di Felda dan menjalankan kedai runcit di hadapan rumahnya.


Dalam kunjungan saya kali ini, saya terserempak dengan satu pasangan yang juga bertamu ke rumah kakak saya ini. Pasangan ini dari kalangan orang berada berjawatan besar dan memandu kereta mewah. Apa yang ingin saya ceritakan di sini ialah berkenaan tetamu sang suami. Sang suami yang saya namakan Mr Y ini adalah orang penting di salah sebuah kilang pengeluar tepung gandum. Dengan kesempatan yang diberikan Allah SWT ini, saya mengambil peluang untuk bertanya berbagai soalan berkenaan tepung gandum.


Maklumat pertama yang saya perolehi dari Mr Y ini ialah bahawa tepung gandum bersubsidi adalah dari jenama Cap Kunci yang boleh dibeli di pasaran dengan harga sekitar RM1.45 manakala tepung dari jenama lainnya adalah tidak bersubsidi dan dijual pada harga sekitar RM2.80. Apa yang saya ingin kemukakan sebagai satu persoalan ialah mengapakah rakyat marhaen tidak berpeluang untuk membeli tepung Cap Kunci ini? Pekedai terutama pekedai kecil yang memerlukan tepung Cap Kunci untuk membuat roti canai juga menghadapi masalah besar untuk mendapatkannya di pasaran. Agaknya siapakah yang berjaya membeli tepung Cap Kunci ini??


Seterusnya saya bertanya bagaimana tepung gandum dihasilkan. Mr Y menjelaskan dengan terperinci proses bagaimana tepung gandum ini dihasilkan termasuk bagaimana tepung ini dilunturkan warnanya. Apa bila tiba bab ini, saya mencelah menceritakan bagaimana bahan kimia BENZOYL PEROXIDE (BP) digunakan untuk menjadikan tepung gandum berwarna putih melepak. Tepung gandum setelah dikisar berwarna kekuningan. Dengan mencampurkan bahan kimia BP ke dalam tepung ini, warna tepung akan dilunturkan menjadi warna putih dalam masa yang singkat. Mr Y menjelaskan kepada saya bahawa bahan kimia BP ini adalah merbahaya dan boleh menyebabkan berbagai penyakit. Mr Y menambah cerita bahawa kilang dimana beliau bekerja adalah satu-satunya kilang yang tidak menggunakan BP untuk memutihkan tepung. Beliau menambah bahawa pada satu waktu dahulu, satu lori tepung gandum seberat 20 tan untuk dieksport ke Singapore telah ditegah masuk kerana mengandungi bahan kimia BP. Bagusnya Singapore, mereka mengharamkan jualan tepung gandum yang mengandungi bahan kimia BP kerana hendak menjaga kesihatan rakyatnya tetapi mengapa Malaysia terus menzalimi rakyatnya dengan membenarkan jualan tepung yang mengandungi kimia merbahaya BP ini??


Saya cukup merasa seronok kerana mengetahui ada jenama tepung gandum di Malaysia yang tidak mengandungi bahan kimia BP yang merbahaya ini. Demi untuk mengesahkan cerita dari Mr Y ini saya masuk ke kedai kakak saya untuk mengambil beberapa bungkusan tepung gandum yang dikeluarkan oleh kilang Mr Y bekerja. Saya membuat semakan pada bungkusan tepung tersebut untuk mengesahkan tiada perkataan "Benzoyl Peroxide" di luarnya. Setelah puas menyemak, saya begitu terkejut apabila melihat bungkusan ini tertera "mengandungi Benzoyl Peroxide". Mr Y lebih terkejut kerana pada sangkaannya kilang dimana beliau bekerja tidak menggunakan BP untuk melunturkan tepung gandum. Selain terkejut, Mr Y amat malu apabila sangkaannya bahawa kilang tepung tempat beliau bekerja tidak menggunakan BP adalah meleset.


Semalam saya mengGoogle untuk mencari bacaan tambahan tentang BP dan berikut adalah antara dapatan saya:

1. Dari http://getacnetreat ments.com/ review/benzoyl- peroxide/

Benzoyl Peroxide
Benzoyl Peroxide is a highly potent chemical often used in low concentrations as an acne treatment. Benzoyl Peroxide basically works as a peeling agent, stripping dead skin cells and killing bacteria within pores. Pure benzoyl peroxide is highly flammable, explosive, toxic, and is suspected of being a possible tumor promoter.

Although Benzoyl Peroxide is generally considered safe at low concentrations, since it breaks down in contact with skin, it is known for causing nasty side effects such as hives, swelling of the face, itching, and dry and peeling skin. It is also a powerful bleaching agent and will cause discoloration when it comes in contact with clothing and hair.

2. Dari http://msds. chem.ox.ac. uk/BE/benzoyl_ peroxide. html

Benzoyl Peroxide
Classified as: TOXIC, FLAMMABLE and EXPLOSIVE
Toxicology
Possible tumor promoter. May act as a mutagen. Toxic by inhalation. May be harmful if swallowed and in contact with skin. Eye, skin and respiratory irritant. Typical TLV 5 mg/m3.





3. Dari http://pesticideinf o.org/Detail_ Chemical. jsp?Rec_Id= PC37521

Toxicity to humans, including carcinogenicity, reproductive and developmental toxicity, neurotoxicity, and acute toxicity.






4. Dari http://ptcl. chem.ox.ac. uk/~hmc/hsci/ chemicals/ benzoyl_peroxide .html

*** Benzoyl peroxide presents a number of hazards. Firstly, it is potentially explosive when mixed with organic material. Friction or grinding may also be sufficient to make it explode.
*** The compound is very flammable.
*** Benzoyl peroxide is toxic if you breathe it in, and may be harmful if you swallow it or get it on the skin.
*** In addition, benzoyl peroxide may act as a tumor promoter.




Daripada keterangan dari 4 laman web di atas dapat dijelaskan bahawa Benzoyl Peroxide adalah :

Bahan toksik

Bahan penggalak tumor

Boleh menyebabkan alahan pada kulit

Bahan mutagen iaitu bahan yang boleh menyebabkan mutasi pada sel badan.

Bahan peluntur kuat yang mampu melunturkan iaitu menukarkan ke warna putih pakaian dan juga rambut yang berwarna.

Itulah sebabnya BP digunakan untuk menukarkan warna tepung gandum kepada warna putih kerana BP adalah satu bahan peluntur yang amat kuat sehinggakan rambut hitam boleh bertukar putih bila disentuhkan BP ini.

Proses pemutihan tepung gandum dilakukan adalah dengan cara mencampurkan tepung gandum dengan bahan kimia BP ini. Dalam tempuh yang singkat, iaitu tidak sampai pun 1 jam, semua tepung gandum ini akan bertukar ke putih. Selain menukar (meluntur) kepada warna putih, BP juga bertindak balas dengan tepung gandum ini lalu menukarkan protin gluten yang terdapat dalam tepung gandum ini. Ia juga mengakibatkan sebahagian nutrisi didalam tepung gandum yang asal merosot. Ini mengakibatkan serangga kurang menggemari tepung putih berbanding tepung gandum yang asal (sila baca artikel berbahasa Inggeris di bawah). BP ini akan terus berada di dalam tepung putih ini apabila dipasarkan.

Dalam bahasa mudah, tepung gandum putih adalah kurang baik kerana mengandungi bahan toksik BP yang boleh mengakibatkan berbagai masalah disamping sebahagian nutrisinya telah hilang.

Saya sebagai seorang yang pernah mengalami "acute gout" sudah masak benar dengan kesan negatif tepung putih ini ke atas pesakit gout. Sesiapa yang menghidap penyakit gout, sila buat eksperimen ini. Sebagai permulaannya, kawallah permakanan sehingga gout anda berkurang dan hampir tidak ada. Setelah itu, makanlah makanan yang dibuat dari tepung putih seperti mee kuning atau roti canai dalam kuantiti yang banyak dan tunggulah kesannya. Insya-Allah dalam tempuh 24 jam, pesakit gout akan mengalami simptom gout yang serius. Itulah akibat dari memakan tepung putih yang mengandungi bahan kimia Benzoyl Peroxide.

Sebagai eksperimen kawalan (control experiment), lakukan pula eksperimen yang sama seperti di atas tetapi menggunakan pula spageti atau makaroni atau capati. Kesemua makanan ini diperbuat daripada gandum juga namun tepung ini tidak campurkan dengan benzoyl peroxide. Insya-Allah eksperimen ini tidak akan menyebabkan symptom gout.

Daripada kedua-dua eksperimen ini menunjukkan dengan jelas bahawa bukan gandum yang membahayakan pesakit gout namun ialah kandungan benzoyl peroxide di dalam tepung gandumlah yang membahayakan pesakit gout.

Bagi mee kuning, selain benzoyl peroxide yang merbahaya, kandungan aid borik sebagai pengawet di dalamnya menambah parah kepada pesakit gout.

Bagi pesakit gout, bacalah dan amalkanlah saranan saya sebagaimana di dalam srtikel bertajuk GOUT, punca dan insya-Allah anda boleh puleh, TIPs di http://emjayjb. multiply. com/journal/ item/75 .

Pesakit gout, diabetes dan arthritis perlu mengelakkan segala makanan yang mengandungi tepung gandum putih (yang telah dilunturkan oleh BP) seperti mee kuning, roti canai, roti serta kueh mueh yang diperbuat dari bahan ini.

Bagi pendapat saya sebenarnya terdapat agenda sulit mengapa tepung gandum perlu diputihkan dengan menggunakan bahan kimia BP ini. Begitulah juga mengapa garam halus dimasukan bahan kimia merbahaya di dalamnya. Kesemua usaha ini adalah bermotifkan agar kesemua manusia kecuali Y***** mengalami .

Hidup lebih sihat tanpa tepung gandum putih (bleached).

Seorang manusia tidak akan menerima kesan negatif dari BP dalam tempuh yang singkat. Namun setelah mengambil produk tepung putih untuk tempuh yang panjang iaitu melebihi 20 atau 30 tahun, kesan negatif dari BP bakal semakin ketara. Kini masalah gout, athritis dan diabetes semakin lumrah di kalangan rakyat Malaysia. Penyakit ini mula menyerang seawal usia hujung 20an atau awal 30an. Pada pendapat saya, produk dari tepung putih adalah satu punca penting selain banyak faktor lain yang menyebabkan gout, diabetes dan athritis.

Di bawah ini saya copy paste bahan bacaan tambahan berkenaan tepung gandum putih serta bahan kimia benzoyl peroxide di dalamnya.

Sekian wassalam wallahuaqlam
Back to top Go down
View user profile http://cdyana2001-cooking.blogspot.com
rozita.h
Guest



PostSubject: Tepung Gandum Bunga Cempaka   Fri Dec 26, 2008 3:09 pm

assalammualaikum,
boleh tahu kat mana nak dapatkan tpg gandum cap Bunga Cempaka?
Tak pernah tengok & dengar.
Please reply.

Terima Kasih

Rozita.hawari@impsa.com sunny
Back to top Go down
jun
Guest



PostSubject: Re: Tepung Gandum Putih   Fri Aug 21, 2009 9:56 am

rasenye tepung cap bunga cempaka ni byk gak kt k4, giant sume..

tp ade org ckp, tepung ni xbagus cam cap sauh. betul ker???
xbagus bila buat kuih xsedaplah...
tp saya buat ..ok je..
Back to top Go down
amin
Guest



PostSubject: tepung gandum tanpa bp   Fri Jul 16, 2010 5:15 pm

Saya sarankan guna tepung gandum cap bidara - 100% halal ,tanpa bp ,import dari turki oleh usahawan melayu - pertama di msia.
Ianya tepung jenis high protein sesuia utk kueh,bakeri.
Back to top Go down
SWEET
Guest



PostSubject: TEPUNG GANDUM CAP BIDARA   Thu Aug 12, 2010 4:04 pm


KEDAI KAMI (SAHABAT ROSELLE MARKETING) ade menjual TEPUNG GANDUM cap BIDARA. tepung ni dijamin 100% bersih tanpa bahan kimia or benda2 yang x sepatutnya ade dalam tepung.. dan yang paling penting ianya HALAL...

TEPUNG CAP BIDARA ni di import dari TURKI dan di bungkus di sebuah kilang yang terletak di Shah Alam...

Tepung gandum Cap Bidara sangat istimewa kerana ciri-ciri berikut:

* Satu-satunya tepung gandum buatan orang Islam (Turki) yang terdapat di Malaysia
* Produk Halal, Lazat lagi Berkhasiat (dengan Vitamin B1, B2, Niacin dan Zat Besi)
* Bebas daripada bahan-bahan kimia merbahaya (Benzoyl Peroxide)
* Harga yang berpatutan

untuk MENDAPATKAN PRODUK TERSSEBUT boleh layari laman web kami.. www.sahabatroselle.com atau datang ke kedai SAHABAT ROSELLE MARKETING di Taman Impian Emas 7 Skudai Johor atau mana2 cawangan KAMI yang berhampiran.. (KEDAI SAHABAT ROSELLE- TAMAN SETIA INDAH (JOHOR) & BANDAR BARU UDA (JOHOR))

KEDAI MUSLIM... BARANGAN MUSLIM... UNTUK PENGGUNA MUSLIM...

* KEDAI KAMI HANYA MENJUAL BARANGAN HALALAN THOYYIBA....
Back to top Go down
suraya
Guest



PostSubject: Tepung gandum putih   Fri Jul 15, 2011 4:45 pm

Artikel awak sangat berguna. Saya minat untuk link ke FB saya.
Terima kasih.
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Tepung Gandum Putih   Today at 8:56 am

Back to top Go down
 
Tepung Gandum Putih
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Beli online :: Keluarga dan Kehidupan :: Kesihatan-
Jump to: